Încearcă să se descopere pe sine înconjurându-se de vise, speranțe și iluzii. Este pasionată de toate felurile de artă și încearcă să împrumute câte ceva de la fiecare filosofie a lumii, fiindcă doar privind fiecare particulă în parte poți observa întregul.

Pe continentul european, Ziua Europei este o sărbătoare anuală a păcii și a unității. De obicei, sărbătoririle au loc pe 9 mai, pentru Uniunea Europeană (UE), dar anumite parade se pot desfășura și pe 5 mai, pentru Consiliul Europei.
Pentru a sărbători această zi, Colegiul Național „George Coșbuc”, alături de echipa de proiect Erasmus+, a organizat o vânătoare de comori („Treasure Hunt”).

Din fiecare clasă au participat câte trei elevi, care au urmat în total patru trasee pentru cele patru țări participante: Germania, Italia, Grecia și România. Cu ajutorul unei aplicații de scanare a codurilor găsite de-a lungul traseelor, participanții au trebuit să răspundă la anumite întrebări legate de statele respective. La sfârșitul fiecărui traseu elevii au ajuns la câte un stat specific, cu elemente culturale și gastronomice tradiționale.

 

Cu ocazia aceluiași eveniment, s-a organizat și o expoziție de fotografie / pictură / colaj cu tema „UNITATE ÎN DIVERSITATE”. Prin intermediul său copiii și-au expus creațiile, ce semnifică unitatea celor patru state participante, îmbinată cu individualitatea fiecărei țări.
Pentru a afla mai multe despre această activitate și semnificațiile din spatele ei, Ioana Pop din clasa a XI-a A a discutat cu domnul director Valentin Maxim-Oros și cu domnul profesor Robert Binder, care au luat parte la organizarea întregului eveniment.

 

Interviu cu domnul director Valentin Maxim-Oros:

1. Ce a însemnat programul Erasmus+ pentru școala noastră și în ce mod s-a desfășurat acesta?

Programul Erasmus+, în care școala noastră e parteneră, are ca subiect diversitatea europeană privită în toate felurile.
Programul este o oportunitate pentru școală de a intra în contact cu alte școli din Europa, de a vedea cum se face educație în Germania, Italia și Grecia. De asemenea, elevii noștri au posibilitatea să întâlnească copii de vârsta lor, sa relaționeze cu ei în legătură cu studiile și cu interesele lor și, în general, să vadă cum se poziționează față de diversitate, față de ceea ce e diferit în jurul lor.

Faptul că elevii călătoresc în aceste țări, că vizitează școli, că învață despre cultura și stereotipurile specifice fiecărei zone e un mare câștig pentru aceștia. Școala nu înseamnă doar 50 minute petrecute într-o sală de clasă, ci înseamnă a învăța și prin mijloace diferite de cele clasice. Din punctul meu de vedere, proiectul Erasmus așa trebuie văzut, ca o sursă alternativă de învățare și de pregătire pentru viața de după liceu.

 

2. Ce părere aveți despre inițiativa copiilor de a organiza Treasure Hunt-ul de Ziua Europei?

Activitatea desfășurată pe 9 mai a fost una deosebită anul acesta, o inițiativă lăudabilă, foarte interesantă, din punctul meu de vedere, și foarte plăcută, din feedback-ul profesorilor și al elevilor implicați.

Genul de activitate „Treasure Hunt” poate fi extrem de instructivă atunci când este îmbinată cu elemente educative. E important ce vânează copiii și anume, cunoștințe. Vânează deprinderi, capacități, folosesc alte surse de învățare, interacționează cu profesorii și cu ceilalți elevi într-un alt mod decât sunt obișnuiți.

Dar, la final, e important faptul că fiecare parte a învățat ceva nou: noi, profesorii, cum să le oferim elevilor alte oportunități de a învăța, în timp ce elevii descoperă școala într-un mod inedit.
Conținutul traseelor aplicative din activitatea „Treasure Hunt” a fost cu trimiteri la tradiții culinare, la simboluri europene, la elemente de civilizație a diferitelor state din Europa. Faptul că elevii le-au descoperit pas cu pas și au fost ghidați prin școală a reprezentat un avantaj.

 

3. În ce măsură credeți că acest eveniment aduce o schimbare pentru școala noastră?

Acest eveniment este altfel față de cele cu care suntem obișnuiți. Nu cred că sunt multe școli care să aibă astfel de activități extracuriculare. Activitatea poate fi o idee de început, poate fi repetată sau refăcută cu un alt conținut, pot fi implicați și alți elevi.

Oricum e un început. Sper să nu fie un element singular și sper ca inițiativa să vină din partea elevilor, care să își dorească asemenea activități, pe care să le și proiecteze.

 

 

 

Interviu cu domnul profesor Robert Binder:

1. Care a fost scopul cu care ați organizat Treasure Hunt-ul?

Colegiul Național „George Coșbuc” împreună cu echipa Erasmus+ a organizat acest Treasure Hunt cu ocazia Zilei Europei. Evenimentul avea ca scop promovarea valorilor europene, a simbolurilor statelor europene și a conceptelor de cetățenie europeană activă.

 

2. Cum v-a venit ideea să organizați Treasure Hunt-ul?

A fost o alegere spontană, la fel ca organizarea picturilor și a colajelor pe aceeași temă. Activitatea a fost hotărâtă în cadrul unei ședințe a echipei.

 

3. În ce măsură ați legat Ziua Europei de activitate?

S-au realizat 4 trasee, deoarece 4 state europene au fost incluse în Erasmus+.
De-a lungul traseelor, elevii au trebuit să răspundă la anumite întrebări legate de statele respective sau să rezolve anumite sarcini. După terminarea fiecărui traseu, se ajungea la un stat cu specific. Toată acțiunea s-a desfășurat cu ajutorul unei aplicații.

 

4. Ce idei și valori europene vreți să transmiteți copiilor? Ați reușit să le includeți în Treasure Hunt?

Valorile europene care s-au dorit să fie transmise sunt:

– cunoașterea valorilor și acceptarea lor
– acceptarea diversității
– cunoașterea tradițiilor
– promovarea atitudinii pro-europene
– implicarea ca cetățeni europeni.

 

 

Ziua Europei este adeseori considerată un simbol menit să promoveze solidaritatea în rândul cetățenilor europeni.
Cu toate astea, eu cred că înseamnă mai mult de-atât: cu acest prilej putem învăța multe lucruri captivante despre diferite state și tradiții europene, pe care altfel nu le-am fi cunoscut. Mai mult, Ziua Europei e o ocazie pentru fiecare dintre noi de a îmbrățișa diversitatea și faptul că totuși găsim pasiuni și interese comune, care ne ajută să formăm o relație de prietenie. Faptul că suntem diferiți nu reprezintă un obstacol, ci doar cheia spre legături mai strânse și mai durabile.