Iubitoare de fotografie, muzică, literatură, filmografie și discuții. Deschisă la ideei și la diverse păreri, prezintă interes în abordarea subiectelor. Dorește să își petreacă timpul liber alături de cei dragi și nu numai.

Termenii „vintage“, „retro”, „antique” au devenit, în ultimii ani, foarte cunoscuți şi în România. Magazine, site-uri de modă de pe internet, pagini pe reţele de socializare au preluat conceputul şi l-au promovat şi folosit, fie în scop comercial, fie doar pentru exprimarea unor idei.

La ce se referă termenul „vintage” ?

În trecut, termenul „vintage” se folosea pentru denumirea anului în care un ulei sau un vin era îmbuteliat.

În prezent, mulți vânzători sau cumpărători îl folosesc pentru descrierea produselor care au cel puțin 40 de ani vechime. Termenul de „vintage”, aşa cum se folosește el în domeniul vestimentar, poate fi aplicat oricărui articol cu o vechime între 40 și 100 de ani. Articolele vestimentare produse între anii 1920 și 1960 sunt considerate „vintage”.

Când se folosește termenul „retro”?

Cuvântul „retro” se atribuie îmbrăcămintei, încălțămintei și accesoriilor cu o vârstă sub 40 de ani. Produsele fabricate între anii ‘60 și ‘90 inclusiv, sunt considerate produse „retro”.

„retro”-sport:

Ce fel de produse pot fi numite „antique”?

Pentru produsele mai vechi de 1920 se utilizează termenul de „antique”, adică antichități.

Confuzia dintre „vintage” și „retro”:

Atunci când vorbim de „vintage”, ne referim la ceea ce a fost înainte înaintede anii ’60, iar când spunem „retro” ne referim la perioada anilor ’60 până în ’90 inclusiv.

Adeseori vânzătorii numesc orice articol „vintage”, indiferent de perioada din care datează, de aici provine conceptul de „fake vintage”. Din cauză că puține produse prezintă dată de fabricare, mulți vânzători sau cumpărători fac confuzie între produsele „vintage” și cele „retro”.

Articolele vestimentare „retro” exprimă o întoarcere la un stil, la un tipar de creație ce implică culori mai vii. Anii lor de glorie sunt mai apropiați de noi, pe când cele „vintage” le percepem ca, fiind mai deosebite, rare, cu un tipar de creație aparte, specific.

Totuși, pe măsură ce înaintăm în timp, la fel înaintează și perioadele acestor stiluri. Probabil, prin anul 2020, stilul anilor ’80 va fi considerat „vintage”, pe când anii ’90 doar „retro”.

Articole vestimentare „vintage” sau „retro” și „antique”:

Îmbrăcămintea, încălțămintea fie ea „vintage” sau „retro” este mai rară și mai problematică. Anume puține articole pot fi încadrate cu exactitate unui stil, „vintage” sau „retro”.

Unele sacouri, costume, rochii, cămăși sau perechi de pantofi sunt încadrabile unui stil, după perioada de creație a designerului sau a casei de modă și de-obicei, numele designerului sau al casei de modă se află pe etichetă. Însă, în cazul articolelor fără un nume, clasificarea este mult mai grea; atunci se observă vârsta, simbolismul și calitatea: tiparul hainei, tipul de cusătură, materialul folosit,cambrarea, lungimea, etc; toate acestea, fiind schimbate periodic, doar astfel putem aproxima stilul articolului.

Accesoriile „vintage” sau „retro”, și anume, pălăriile, eșarfele, centurile, curele, dar mai ales bijuteriile sunt cele mai râvnite (cred eu).☺️

Bijuteriile sunt cele mai deosebite, deoarece prezintă o execuție aparte, o mărime exagerată sau, din contră miniaturală, anumite pietre prețioase sau materiale care, în prezent, nu se mai folosesc. Cerceii fabricați înainte de anii ‘60 erau clipsuri, denumire dată de sistemul de prindere, la fel și colierele aveau un sistem de închidere diferit de cel prezent.

Broșă Camee

Produsele „antique” sau antichitățile sunt de obicei de mobila, oglinzi, tablouri, lămpi, deoarece acestea au rezistat cu trecerea timpului, dar totodată exista șansa să găsim și obiecte vestimentare.

Câțiva dintre cei mai căutați designeri sunt Coco Channel, Christian Dior, Yves Saint-Laurent (YSL), Pierre Cardin, Miuccia Prada. Iar cea mai reprezentativă celebritate care adoptă stilul „vintage” sau „retro„ este Dita Von Teese.

De ce să cumpărăm „vintage”, „retro” sau „antique”?

Principalele motive pentru cumpărarea de „vintage”, „retro” sau „antique” sunt diversitatea și ecologia.

Un articol „vintage”, „retro” sau de antichitate este unic. Foarte rar vom găsi două articole la fel, de aceea prin purtarea lor vom fi unici pe plan vestimentar, și anume nu vom mai vedea o alta persoană cu același articol. Astfel vom vedea diversitatea dintre ținute și dintre obiectele de interior, în cazul antichităților.

Din punct de vedere ecologic, reciclăm și refolosim produse. Anume dacă cumpărăm piele și blană naturală, „vintage”, „retro” sau de antichitate, vom reduce sacrificarea de animale. Totodată putem cumpăra orice tip de material al unui articol „vintage”, „retro” sau „antique”, pentru că vom recicla prin refolosire.

Unde găsim „vintage”, „retro” sau antichități?

În funcție de vechime, găsim cel mai des „retro”, mai apoi „vintage” și cel mai rar antichități. Putem să achiziționăm acest stil de articole din „târguri de vintage”, conturi-magazin de Instagram, magazine online cu vânzători (OLX.ro, Okazii.ro)și sh-uri (second-hand).

Așadar, vă invit la vânătoare de comori „vintage”, „retro” sau de „antique”, în memoria modei apuse și pentru fericirea voastră și a planetei.